Banene

Fotballgolf

Informasjon om fotballgolf
Fotballgolf spilles etter de samme prinsipper som golf: Det gjelder å få ballen i hullet på færrest mulig spark. Fotballgolf passer for alle som har sparket en ball før, så her er det bare å ta med hele familien for en ny, spennende og gøy opplevelse!

Fotballgolf spilles på korthullsbanen til Arendal & Omegn Golfklubb hver dag, hele dagen. Banen er utformet av Norwegian Footgolf Association.
NB! Det er ikke tillatt å bruke fotballsko med knotter (gress-/kunstgress), kun grussko, joggesko eller fritidssko.
Innsjekking og betaling skjer i resepsjonen/golfshop.

Prisene er dagsgreenfee/spill så mye du vil gjeldende dag.

Voksne kr. 200,-
Barn/ungdom under 18 år kr. 100,-
Leie av ball kr 30,-
Grupper Etter avtale

Medlemmer med spillerett for golf på korthullsbanen spiller også fotballgolf gratis!

Arrangementer

Ønsker du tilbud på et større arrangement? Vi skreddersyr arrangementet for dere.
Avslutninger, kick-off, barnebursdager osv.
Ta kontakt på 37 19 90 30 eller post@arendalgk.no

Regler for fotballgolf

Spillet går ut på å få ballen ned i hullet på færrest mulig spark, og kan spilles enten som individuell konkurranse eller med lag. Du får ett poeng per spark. Den med minst poeng når runden er ferdigspilt, er vinneren av runden.

Utspark
Ved start på hvert hull skal ballen spilles fra merket utspillsted (røde markeringer).

Spill
Ballen skal som utgangspunkt spilles som den ligger og uten at dens leie forbedres. Det er kun tillatt å sparke ballen. Vipp eller føring/»rulle med såle» av ballen er ikke tillatt. Straffen for dette er 2 straffepoeng.

Uspillbar ball
Hvis ballen etter spillerens egen vurdering ligger uspillbar kan ballen plasseres innen 2 meter fra der ballen ligger eller så langt tilbake i ”hullinjen” som du ønsker mot 1 straffepoeng. Ballen kan ikke plasseres nærmere hullet! Finner man ikke noe egnet sted å plassere ballen innen 2 meter, kan man velge å ta ballen tilbake til der man spilte ballen fra mot 1 straffepoeng i tillegg til de sparkene du allerede har brukt på hullet. Ball som ligger på golfgreen er uspillbar og SKAL flyttes ut fra greenen (ikke nærmere hullet) uten straffepoeng.

Baller som treffer hverandre
Hvis en ball blir truffet av en annen ball under spill, legges den ballen som ble truffet tilbake der den lå. Ballen som traff spilles det videre på der den ligger. Ingen straffepoeng.

Baneguide

Hull 1 (97 meter, par 4)
Vær oppmerksom på at ballen triller ned til venstre mot hull 8 dersom utsparket er for langt mot venstre. Spill mot høyre side. Liten plass til høyre for hullet.
Hull 2 (85 meter, par 4)
Krever et langt spark om du skal nå opp til platået på første spark. Kan være lønnsomt med et kort utspark til nedkant av bakken før innspill. Liten plass bak hullet, så her er det fort gjort å sparke for langt.
Hull 3 (102 meter, par 3)
Oversiktlig hull, men vær oppmerksom på grøft til venstre for hullet.
Hull 4 (110 meter, par 4)
Om du sparker langt kan du her gå direkte mot hullet, men et for kort spark vil trille av fairway mot venstre. Det trygge valget er å spille mot høyre for å sikre at ballen blir liggende.
Hull 5 (125 meter, par 4)
Et langt hull med en dyp dal til venstre. Spill rett frem på fairway for å få god vinkel inn mot hullet på spark nummer 2. Liten plass til høyre, bak og til venstre for hullet. Her er det lett å spille for langt og gå utenfor skrenten!
Hull 6 (53 meter, par 3)
Her kreves det ikke mye kraft! Et forsiktig spark vil få deg helt til hullet. Går ballen for langt havner den i elven.
Hull 7 (52 meter, par 3)
Et relativt enkelt hull, men krever en god putt da hullet er plassert i en helling.
Hull 8 (98 meter, par 3)
Her spilles det mot golfgreenen på hullet, for deretter å sparke mot hullet som ligger til venstre for denne. Liten plass med en bekk rett i bakkant av hullet.
Hull 9 (117 meter, par 5)
Et langt utspark kan bringe hullet innenfor rekkevidde på spark to, men det kan lønne seg å legge seg nærmere kryssingen av bekken på spark 2. Vær oppmerksom på at det er en liten grøft i bakkant av hullet.